Tim’s Vermeer

Handling: En skäggig liten messerschmitt som byggt miniräknare från scratch sedan han gick i blöjor, bestämmer sig för att sätta den holländska konstnären Johannes Vermeer ordentligt på plats. Tim Jenison som den hårige lille douchékrämen egentligen heter, tror nämligen att 1600-tals geniet var en fabulant, en opportunistisk posör och en vidrig lögnare. Beviset för dessa ganska magstarka anklagelser är att tavlorna som den mystiske målaren komponerat ihop och som ropas in för flera miljoners miljarders på konstauktioner världen över, är på tok för snygga och briljanta för sin tid. Ljussättningen är så där läskigt fläckfri och med tanke på att fotoapparater så som den “obskyra kameran” fanns tillgänglig på marknaden just under denna epok anar Tim ugglor i den nederländska mossan. Timpan som dessutom är dödligt allergisk mot talesätten “låt lagt kort ligga”, “väck inte den björn som sover” och “ifrågasätt aldrig gamla benelux-kändisar” spenderar därför all vaken tid på att fundera, kontemplera och brainstorma skiten ut den här konstnärliga konspirationsteorin tills han en dag börjar lägga ihop pusselbitarna. Med hjälp av några minst lika missunsamma europeiska konstdetektiver kommer han fram till att lögnhalsen Vermeer måste ha använt sig av mörkläggningsrum, slipade linser, konkava speglar och kanske till och med av silvertejp för att skapa sina utomjordiska mästerverk. Några handfasta bevis i form av dokument, vittnesmål eller kodak-kvitton finns dock inte att tillgå, så Tim bestämmer sig för att prova metoden helt på egen hand. Om han – en fumlig och tjockfingrad nybörjare i måleriets ädla konst – kan knåpa ihop en magisk liten kopia av en Vermeer borde väl teorin i alla fall bära lite tyngd? Först måste han dock bygga upp Vermeers konstateljé från grunden, utan hjälp av kamerateam, hjälphänder eller proffs. En äkta besserwisser sköter nämligen allt sånt själv.

Omdöme: Jag skulle kunna använda detta utrymma för att föra ett nyanserat och tillbakalutat resonemang om skärningspunkten mellan konst och teknik. Kultur och matematik. Målandets utlämnande och genomborrande funktion i förhållande till fotografiets statiska och reproducerbara dito. Jag hade kunnat slänga fram övertygande argument som förklarar att konst bör produceras på ett visst sätt för att överhuvudtaget kallas artistiskt – det tycker i alla fall kulturkofta A men även rödvinstant B. Jag hade därefter kunnat vända på kuttingen och hävdat att tekniken har en självklar plats inom kulturen – det säger i alla fall IT-designer C och PR-skägg D. Givetvis hade jag också kunnat köra den vanliga genomgången av filmen och pekat på orginaliteten hos vår skäggiga huvudpersonen, flikat in några rader om Penn & Tellers inblandning, sagt några ord om klippningen, förtexternas typsnitt och dokumentärens övergripande dramaturgi. Jag hade också kunnat dra långsökta paralleller till andra dokumentärer inom samma genre och pekat på gemensamma nämnare men även fokuserat på de avvikande skillnaderna. Ingenting av detta kommer dock att hända denna sena måndagskväll utan istället vill jag låna ett par rader från en av vår tids absolut bästa böcker – SCUM-manifestet. Aldrig har ett utdrag från en bok varit mer passande, mer talande för ett annat samtida verk än följande stycke från Valerie Solanas briljanta bok. Se först filmen. Förundras, imponeras eller bli upprörd. Läs sedan följande rader sakta och tänk igenom filmupplevelsen på nytt. Så här skriver Valerie på sidan 33 i sitt mästerverk från 1968: “Mannens största glädje i livet – så långt nu den spände, dystre mannen nu någonsin kan sägas glädjas av någonting – är att avslöja andra. Det spelar inte så stor roll vad de avslöjas som, så länge som de avslöjas. Det flyttar uppmärksamheten från honom själv. ” 

3spaceIMDb-iconpiratelogo3

Advertisements

Ge mig feedback!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s