Resurrect Dead

Handling: Mystiska domedagsprofetior i färgglatt kakel dyker i början av 1980-talet upp på Philadelphias, New Yorks och Chicagos nerpissade gator. Vem avsändaren är, varför någon frivilligt lagt ner tid på den här typen av ockult trams och vad de fyra diffusa meningarna “toynbee idea”, “in movie 2001”, “resurrect dead” och “on planet jupiter” egentligen betyder är dock höljt i klassiskt dunkel. Mannen på gatan betraktar dock de pittoreska små budskapen som en naturlig del av det smutsiga och urbana landskapet och traskar glatt vidare med sina små bestyr, medan ett par arbetslösa konstnärssjälar blir så kulturellt upphetsade att de äntligen tycker sig ha hittat meningen med livet. De fotograferar skiten, ritar detaljerade kartor över var dessa förhistoriska “street art”-artefakter går att beskåda och försöker på beprövat numerologi-manér, dra revolutionerande slutsatser ur i stort sett ingenting. När Al Gore, NASA och CIA sedermera uppfinner internet är det som om konspirations-klantarna till slut hittat hem och givetvis upprättar de direkt en horribel, gif-belamrad hemsida dedikerad till den mytomspunne kakel-mannen. I mitten av 2000-talet har naturligt nog den initiala och överproportionerade entusiasmen lagt sig något, då merparten av sidans medlemmar letat sig vidare till det världsomspännande nätets lite mer erotiska tillhål och kvar sitter nu tre ensamma autister som för sitt liv, inte kan släppa tankarna på vem som kan tänkas ligga bakom denna till synes meningslösa konstkupp. I ett sista desperat nöt-knäckar-försök samlar därför trion ihop de senaste tjugofem årens konkreta och ackumulerade bevis, vilket består av en kornig tidningsnotis, en halvsuddig adress och en osammanhängande radiopjäs, för att en gång för alla ta reda om det är en förrymd mentalpatient, utomjordingar eller en uttråkad konstnärskollega som gäckat dem under alla dessa år.

Omdöme: Det är säkert många av er därute som direkt vill börja dra parallellogram till den svenska dokumentärfilmen “Jakten på Bernhard” som gick upp för halvfulla biosalonger för ett par år sen, men innan vi ropar hej och knatar över “rip off”-bäcken bör vi betrakta att det finns minst en ljusskygg och förtvivlad rättshaverist med något som kan liknas vid konstnärliga talanger per eu-land och minst lika många dokumentärfilm-crews som är redo att kasta ljus och lite uppmärksamhet över kufens kampanj. Historien om den förbisedda och härligt anspråkslösa konstnärs-kämpen har så mycket underliggande underdog-potential och följer dessutom alla tänkbara david mot goliat-mallar att filmerna praktiskt talat skriver sig själva. Men medan den svenska varianten är en enkel och förvisso hemskt trevlig liten enmansdokumentation över en dysfunktionell “hoarder” som gillar att sätta upp lappar på stan, sparar denna makalösa dokumentär varken på krut eller specialeffekter. Genom trovärdiga “reenactments”, briljanta “waltz with bashir”-doftande illustrationer och ett häpnadsväckande skickligt redigerande berättas den här historien som sträcker sig tjugofem år bak i tiden, med så mycket passion och driv att du inte tror dina ögon. Ta alla mina tidigare metaforer om hur en människa på olika sätt kan sitta fastklistrad framför en film, lägg dom på en hög, rulla runt i skiten och du börjar närma dig denna films fantastiska storhet. På det sätt de olika ledtrådarna hakar i varandra och subtilt leder de osociala detektiverna till nya misstänkta och tidigare outforskade brottsplatser är inget annat än briljant och om du inte sitter som på nålar filmen igenom med ett anteckningsblock fyllt med dina egna konspirationsteorier i famnen, bör du omgående uppsöka läkarvård och ta en ordentlig funderare på vad som egentligen är fel på dig.

3space

Advertisements

Ge mig feedback!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s