The Sweatbox

Handling: Efter braksuccéen med Lejonknugen eufori-bjuds samtliga anställda på Disney på ett par kaxiga $$-solglasögon, alfa-slipsarna på mellannivå investerar i varsin pengabinge och de vuxna serietecknarna med dubbelsiffriga stats i “atomic wedgies” påbörjar det mödosamma arbetet med att kläcka idén till nästa animerade megahit. Direktiven från supermössen högst upp i ledningen består av att berättelsen mer än gärna får utspela sig någonstans i Sydamerika, att skitfigurerna helst ska kunna förvandlas till stryktåliga happymeal-leksaker och att det är Stings tur att pissa bort all musikalisk kredibilitet. Regissören, ett rödhårigt mittbene-mongo som ritar tillspetsade streckgubbar och som “doppat i grytan” färre gånger än han blivit “toalett-doppad”, åker iväg till Peru, knäpper lite bilder och bestämmer sig för att göra en film om typ lamor. De socialt handikappade, men fenomenalt kreativa högra hjärnhalvorna som utgör ryggraden av Disneys animationsavdelningen sätter genast igång det minutiösa arbetet. Efter tre år, femton färgkritekatastrofer, fyra tusen bus-faxningar och en lam Sting-låt om ja, lamor är det så äntligen dags att visa en snutt för några douchiga hårtupéer. På “utvecklingssamtalet” efter screeningen är det inte mungiporna i taket direkt och den tryckta stämningen som infinner sig när den arroganta kusinen till typ Walt Disney Jr, massakerar historien om den tjuvaktiga aztek-dubbelgångaren som halvvägs in i filmen förvandlas till en jamaikansk lama, kan bara dövas med hjälp av tunga droger och en två, tre skäms-kuddar. Det värsta av allt är att detta bara är början av en lång, förnedrande process som hotar att döda den lilla yrkesstolthet som animatörerna har kvar och vill det sig riktigt pär-format, kommer de snart önska sig tillbaka till den gamla goda tiden när deras plågoandar inte belönades med en löneökning och en befodran utan med en skamfylld promenad till rektorsexpeditionen.

Omdöme: Det geniala med denna lilla film är att historien berättas i klassisk kronologisk ordning, utan vare sig några invecklade Tarantino-hopp eller efterkloka efterhandskonstruktioner. Det innebär att samtliga intervjuer filmen igenom bjuder på helt uppriktiga utsagor om hur de inblandade kände inför olika värdelösa manusförändringar, menlösa karaktärsfördjupningar och futila, resursödande räddningsförsök. Alla gör sitt bästa för att hålla en någorlunda god min och kämpar hårt för leda bort tankarna från det faktum att de bara är delaktiga i projektet för att tjäna lite välbehövlig Lejonkungen-cash. Det är en fascinerande åsyn att se Tom Jones, Owen Wilson och John Goodman slänga sig huvudstupa in i mickbåset, allt för lite voice-time på den stora duken. Det faktum att storylinen är tunnare än en röd linje och att karaktärerna som bäst kan beskrivas som 1.5-dimensionella rör dem inte i ryggen. En annan som också verkar behöva beställa ett par testiklar per postorder är Sting, som framstår som en jävligt karaktärslös och lurig räv, men som givetvis är oerhört intressant att följa. Att filmen aldrig fick någon officiell distribution ökar självfallet spänningen avsevärt bland de som gillar att tänka på gamle Walt som en tokig gammal maktgalen nazist. Då jag aldrig har förkovrat mig i foliehatts-diskussionerna kring Walle D, tänker jag inte uttala mig om just det, men faktum kvarstår: det här är en riktigt brutal och sevärd dokumentär som med all sannolikhet kommer placera sig högt på rankinglistan. Att youtube-klippet inte har någonting med filmen att göra över huvud taget hoppas jag ni har överseende med – jag vill inte fucka upp sid-designens symmetri och jag kan inte inte lägga upp filmen, så jag avslutar med en helt oskyldig google-länk och önskar er en trevlig fortsättning.

3space

Advertisements

3 thoughts on “The Sweatbox

Ge mig feedback!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s