Tabloid

Handling: Joyce McKinney, en attraktiv och lätt manipulativ före detta skönhetsdrottning, anlitar en pilot, en undergiven butler och fem brutala body builders för att hjälpa henna att kidnappa en supergullig och tjock mormon. Joyce och Kirk Anderson som den korpulente “lille” sektmedlemmen egentligen heter, är nämligen upp över öronen förälskade och ingen, inte ens religionen som hela Kirks familj praktiserar, ska börja fiffla med Amors högst delikata armborst. Hon bjuder kärleksfullt in Kirk i den smutsiga vanen med hjälp av en skämtsam leksakspistol från “Toys R Us”, ber honom sedan lite snällt och trevligt att hoppa in i bakluckan genom att slänga en mjuk, nytvättad  huva över hans huvud och kör sedan med plattan i mattan till ett enkelt, prisvärt hotellrum långt ute på vischan. Enligt Joyce spenderar de helgen tillsammans som två smällkåta oskulder på smekmånad – när de inte matar varandra med jordgubbar och salta pinnar, idkar de samlag. Enligt Kirk spenderar de helgen tillsammans som två karaktärer ur en Steven King-roman – när han inte ligger på sängen, “spread eagle” med en banan uppkörd i röven , sitter han med en kedja runt ankeln på en vuxenpotta och skiter. Om man ska investera sina sannings-aktier i den suspekt förmögna stalker-bruden eller hellre satsa sina chips på snubben som prenumererar på samma religion som Glenn Beck, låter jag vara osagt, men förutom denna eminenta kidnappshistoria bjuder filmen även på sydkoreanska hundklonings-anekdoter, skabbiga brittiska sensationsjournalistik-minnen och givetvis förekommer det även frireligiöst och helylle-amerikanskt bdsm-snusk.

Omdöme: Errol Morris är en av dokumentärgenrens största och allra mest våghalsiga berättare. Den gamle briljanta räven är aldrig sen på att anlita en symfoni-orkester, rigga upp en kostsam “brevfilm” eller klippa in en fallande cigarett i slow motion – så länge det hjälper till att föra berättelsen framåt och samtidigt vagga in tittaren i något slags magiskt känslotillstånd. Att han dessutom kombinerar denna arroganta inställning gentemot genrens outtalade regler med en kuslig förmåga att lokalisera och intervjua exakt alla inblandade i historierna gör inte saken sämre eller mindre angeläget om man säger så. I denna pärla till dokumentärfilm letar han till exempel reda på den gamla betuttade douch-piloten, lokaliserar de pensionerade gamarna från The Daily Mail och flyger naturligtvis in den sydkoreanska läkaren, ansvarig för att Joyces älsklingshund numera finns i fem identiska och klonade versioner. För att ytterliga öka spänningshalten och vrida upp deltagandet i berättelsen använder sig Morris av kvällstidningarnas lätt apokalyptiska design och retorik för att presentera intervjupersonerna. En klar och tydlig passning naturligtvis, till det massmediala rabalder som inträffade när Joyce, en högintelligent utvikningsbrud kidnappade en slätstruken och pluffsig mormon och drog med honom till en koplureingsstuga på landet, men det är också ett förbannat smart och slugt sätt att flika in relevanta tidningsartiklar, presentera komprometterande bilder och förklara varför folk var så jävla förbannade på den tiden. Avslutningsvis vill jag snabbt nämna att Joyce är en fantastiskt intressant karaktär som har levt ett minst sagt rikt och intensivt liv och att mycket av filmens förtjänster grundas på hennes historia. Det här Errol Morris-dividerandet jag håller på med, beror mest på att jag vill understryka att just denna dokumentär inte bara är bra, trevlig eller intressant, utan att den faktiskt också är “slå ner valfri apple-person på stan, sno hans i-lur och elektroniskt basunera ut att du är kär“-fantastisk.

3space

Advertisements

Ge mig feedback!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s